Barion Pixel

A KAPU

2.1 A kapu pontos mérete: 4 méter széles, 2 méter magas.

A LABDA

3.1. Az ajánlott labdaméret: 5-ös. 69-71 cm kerületű, 410-450 g súlyú.

3.2. A mérkőzés alatt labdát cserélni csak a játékvezető engedélyével lehet.

3.3. Ha a labda elhagyja a játékteret, oldalberúgással kell folytatni a játékot. Ha a labda elveszett, új labdával folytatódik a játék.

3.4. Ha a labda a játék során megsérül, a játékot meg kell állítani.

A CSAPATOK

4.1. A mérkőzés elején mindkét együttesnek egyenlő játékos létszámot kell a pályára küldenie.

4.2. A javasolt keret létszám 5+1-es játékrendszer esetén 11 fő, 6+1-nél 14 fő, 7+1-nél pedig 16 fő.

4.3. Felnőtt torna esetén a játékosoknak be kell tölteniük legalább a 16. életévüket.

A JÁTÉKVEZETŐK

5.1. A hivatalos SOCCA mérkőzéseknek legalább két játékvezetője van, akik a két oldalvonalon mozognak a mérkőzés ideje alatt.

5.2. Lehetőség szerint érdemes egy harmadik játékvezetőt is delegálni a mérkőzésre, aki a segíti a cserék lebonyolítását, felügyeli a játékosok viselkedését, és tartja a rendet a kispadoknál. (A mérkőzés ideje alatt a cserejátékosoknak végig a kispadon kell ülniük)

5.3. Ha kellő méretű a delegáció, a 4. játékvezető méri az időt, ő vezeti a jegyzőkönyvet, a gólszerzőket, a sárga és piros lapokat.

5.4. Nemzetközi mérkőzés esetén a két főjátékvezető nemzetisége nem egyezhet meg egyik válogatott csapatéval sem.

5.5. A játékvezető jogosult:

5.5.a. A játék elindítására, felfüggesztésére, újraindítására a szabályok megsértése, sérülés vagy egyéb okok miatt

5.5.b. Ha a játékvezető úgy ítéli meg, hosszabbítást rendelhet el

5.5.c. Ő felel a pályán és a kispadon tartózkodó játékosok viselkedéséért

5.5.d. Ő felel arra is, hogy illetéktelen személy ne lépjen pályára.

5.5.e. Felügyeli a cserék helyes folyamatát

5.5.f. Minden esetben ő dönt a lehetséges szankciókról, legyen szó fizikális vagy verbális szabálysértésről

5.5.g. Ő ellenőrzi a játékosok felszerelését, a csapatok ruházatát, hogy minden megfelelő-e a mérkőzés lebonyolításához

5.5.h. Jegyezzen fel mindent, ami említésre méltó, és írja meg a mérkőzés végi meccs riportjában

RUHÁZAT, VISELET

6.1. Minden csapatnak a versenykiírásban meghatározott felszerelést kell viselnie, amely mezből, rövidnadrágból és sportszárból áll.

6.2. Minden játékosnak sípcsontvédőt kell viselnie, amelyet a sportszár teljes egészében eltakar.

6.3. A játékosoknak tilos ékszert vagy egyéb olyan tárgyat viselniük, amellyel magukat vagy játékostársukat megsérthetik.

6.4. A játékosok cipője meg kell feleljen a talaj borításának. Minden esetben tilos a fém stoplis cipő használata.

6.5. A kapusok szerelésének minden esetben másnak kell lennie, mint a mezőnyjátékoknak

6.6 Ha egy csapat úgy dönt, hogy vészkapust küld a pályára, akkor a kapus helyére érkező mezőnyjátékosnak megkülönböztető mezt kell viselnie

6.7. A játékvezetőknek sárga vagy fekete szerelést kell viselnie, és minden esetben más színben kell mérkőzést vezetniük, mint amiben a pályára lépő csapatok

IDŐ

7.1. A mérkőzések időtartama a versenykiírások függvényében változhat, ajánlás szerint 20 és 40 perc közé esik.

7.2. A mérkőzés futóórával zajlik, csak akkor kell az órát megállítani, ha súlyos sérülés, szabálytalanság van, esetleg labdát kell cserélni.

7.3. A játékvezetőnek hosszabbítást kell adnia, ha az sérülés, szándékos kezezést miatt szakad félbe.

7.4. Ha a rendes játékidő végén döntetlen az eredmény, SOCCA büntetőkkel, azaz rávezetésekkel kell eldönteni a találkozót.

7.5. Ha a mérkőzés egy előre nem látható körülmény miatt szakad félbe (pl. rossz időjárási körülmények, világítás hiánya), akkor a pótló időpontban pontosan onnan kell folytatni a játékot, ahol a felek abbahagyták.

7.6. Minden együttesnek a pálya szélén kell tartózkodnia minimum 10 perccel a kezdősípszót megelőzően.

7.7. Ha egy csapat legalább 5 percet késik a kiírt kezdéshez képest, akkor az ellenfél számára 3-0-s végeredménnyel írják jóvá az összecsapást.

7.8. Amennyiben van negyedik játékvezető, akkor az ő feladata az idő mérése.

A MÉRKŐZÉS KEZDETE

8.1. A csapat vezetőjének, menedzserének, delegáltjának már 30 perccel a kezdés előtt a helyszínen kell tartózkodnia, hogy megadja a mérkőzéshez szükséges adatokat (pl. játékoskeret nevekkel, számokkal)

8.2. Hogy lehet-e döntetlen, vagy rávezetésekkel dől el a találkozó egyenlő gólszám esetén, arról minden esetben a mérkőzés/torna előtt kell határozatot hozni.

8.3. Válogatott mérkőzés esetén az együtteseknek a versenyasztal oldalán levő két sarokból kell a pálya közepére vonulnia, mindkét együttes himnuszát eljátsszák, majd a “hazai” csapat indul el a játékvezetőkkel kezet fogni és köszönteni a “vendég” együttes játékosait.

8.4. A kezdésről érmefeldobás dönt. Az érmefeldobást megnyernő csapat kapitánya választhat, hogy az első vagy a második időt szeretné kezdeni.

8.5. A kezdőrúgáskor minden játékosnak a saját térfelén kell tartózkodnia. A találkozó a bíró sípszavára indul, a kezdőrúgást a pálya közepén található pontról kell elvégezni.

ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

9.1. A pályának, tekintve, hogy a SOCCA-t alapvetően szabadtéren játsszák, nincs magasságbeli határa.

9.2. A SOCCA-ban nincs les.

9.3. Tilos a becsúszás. A labda irányítása érdekében intézett becsúszások (labda irányítás, megállítás) megengedettek, abban az esetben, ha nincs a közelben ellenfél.

9.4. Korlátlan számú cserelehetőség áll rendelkezésre. A csere szabályos lebonyolítása szerint először a pályát lehagyó játékosnak le kell jönnie a játéktérről, csak ezt követően mehet fel a beállni készülő játékos. Ha egy játékos megsérül, abban az esetben elhagyhatja máshol is a pályát, a helyére érkező társának viszont a szabályokat követve a felezővonalnál kell pályára lépnie.

A LABDA JÁTÉKON KÍVÜL KERÜL, HA

10.1.a. A labda teljes terjedelmében áthalad az oldal- vagy gólvonalon

10.1.b. A labda eltalál egy idegen tárgyat az arénában

10.1.c. A játékvezető megállítja a játékot szabálytalanság, sérülés vagy bármilyen egyéb okból.

TOVÁBBI SZABÁLYOK

11.1. Oldalberúgás akkor jár, ha a labda az oldalvonalon át teljes terjedelmében elhagyja a játékteret.

11.2. Ha a labda áthalad a gólvonalon, de a játékvezető nem adja meg a találatot, és a labdához utoljára a támadó csapat egyik játékosa ért, akkor a kapus jön kirúgással vagy oldalberúgással.

11.3. Ha a labda áthalad a gólvonalon, de a játékvezető nem adja meg a találatot, és a labdához utoljára a védekező csapat egyik játékosa ért, akkor a támadócsapat szöglettel folytathatja a játékot.

11.4. A játékot labdaejtéssel kell folytatni, ha átmeneti játékmegállítás volt, ha súlyos sérülés miatt kellett szünetet tartani, ha a labda megsérül, vagy egy pályára nem illő tárgyat talált el.

11.5. Ha a játékot egy szabálytalanság miatt kellett megállítani, akkor a szabálytalanságot elszenvedett együttes jöhet szabadrúgással. A fault a büntetőterületen belül történt, akkor büntetőrúgással folytatódik a játék.

11.6. Ha egy csapat sérülés, eltiltás vagy piros lap miatt nem tud megfelelő számú játékost a pályára delegálni, akkor a találkozót az ellenfél 3-0-s megállapított eredménnyel megkapja.

GÓL

12.1. Gól akkor születik, ha a labda teljes terjedelmében áthalad a gólvonalon, a kapufák között és a keresztléc alatt. Ez alól kivél, ha a támadó csapat egyik játékosa kézzel juttatja kapuba a labdát. A támadó csapat kapusa sem dobhat gólt saját büntetőterületén belülről sem.

12.2. Direkt kirúgásból nem lehet érvényes gólt szerezni.

12.3. Közvetlenül oldalberúgásból, szögletből, szabadrúgásból vagy büntetőből lehet érvényes találatot szerezni.

12.4. A kapus is szerezhet gólt, abban az esetben, ha nem kirúgásból történik a lövés.

12.5. Ha a mérkőzés döntetlenre áll a lefújáskor, és pl. egyeneskieséses rendszerben kötelező győztest hirdetni, akkor rávezetésekkel dől el a találkozó. Három fordult ír elő a szabályzat, ha ekkor is döntetlen az eredmény, már hirtelen halál dönt a győztes kilétéről. A megismételt érmefeldobás győztese dönt arról, hogy ki kezdje a rávezetéseket.

12.6. Ha a rávezetések során az egyik csapat több gólt szerzett, mint amennyit a másik szerezhetne, abban az esetben nem kell a 3 kör rávezetést elvégezni.

12.7. A piros lapot kapott játékos nem végezhet el büntetőt a rávezetések során.

12.8. A rávezetések ideje alatt minden játékosnak a pályán kell tartózkodnia, de az ellentétes oldalon, mint ahová a rávezetéseket hajtják végre a játékosok.

SZABÁLYTALANSÁGOK, SZABÁLYOZÁS 

13.1. Szabadrúgást kell ítélni az ellenfél csapatának, ha az egyik játékos:

13.1.a. Megrúgja, buktatja, megüti, visszahúzza vagy ellöki ellenfelét

13.1.b. Ha veszélyes módon játszik

13.1.c. Szándékosan hátráltatja ellenfelét úgy, hogy a labda megjátszására nincs esély

13.1.d. Szándékosan kézzel ér a labdához (ez alól kivételt képeznek a kapusok)

13.1.e. Kirúgásnál, berúgásnál, szabadrúgásnál, szögletnél, büntetőnél az ítélet végrehajtása után másodszor is hozzáér a labdához úgy, hogy közben senki más nem találkozott azzal.

KVALIFIKÁCIÓ

14.1. Egy verseny alatt a csoportból továbbjutó csapatok számát az éppen aktuális verseny kiírása határozza meg.

14.2. Ha egy adott verseny szabályai másként nem rendelkeznek, akkor a csoportkörben egyenlő pontszám esetén az alábbi szempontok alapján dől el, hogy melyik csapat végez előrébb:

1. szerzett pontok

2. gólkülönbség (az összes csoportmérkőzésen)

3. egymás elleni eredmény

4. lőtt gólok az összes csoport mérkőzésen

5. Fair-play rangsor (kevesebb sárga-, piros lap)

6. Socca büntetők, rávezetések